fredag, augusti 20, 2010

Isak Karlsson... The next big thing

"Polly beordrade mig att rita Bamse och den lilla åsnan. Jag är riktigt nöjd med åsnans käftar !"

Så här skriver Isak efter han ritat denna fina bild åt sin 2 åriga dotter och sedan lagt upp på Facebook, jag har inte kunnat släppa detta mästerverk och med Isaks tillåtelse kommer här min recension av vad jag tror kommer bli nästa generations stora konstnär.

Bamse och den lilla åsna var förövrigt min favorit när jag var liten men inte visste jag att åsnan var baserad på ett Stephen King monster från boken "Min åsna gillar smaken av mänskokött". Eftersom Isak är så jävla påläst gissar jag att det är därför han valt att rita det våldsamma originalet och inte den mesiga svenska versionen. Åsnans käkar ser helt klart realistiska ut och Polly kommer garanterat inte få mardrömmar. Att Isak även valt att rita både bak och frambenen med knäleder som faller bakåt (bara åsnors bakben som gör det) visar helt klart att han sett alien 4 och vill hedra den designen på det klassiska rymd monstret som många glömde bort eftersom filmen sög gammal lök.
Åsnan har även förlorat sin svans som var en så stor del i den svenska versionen... min gissning är att han på något sett vill göra folk uppmärksamma om den kupering på hundar som fortfarande sker olagligt här i Sverige. Moroten som lite oväntat hamnat bakanför åsnan visar att åsnan inte vill ha den och ställt in sej på kött istället. Inte många som vet det men detta är baserat på den gamla Edgar Allan Poe dikten "Jag skippar moroten idag och äter kött ty jag är så cool och luktar keso" fantastisk vågat av dej Isak att göra så !!!

Bamse är en helt annan historia och det syns klart och tydligt att här vill Isak göra alla uppmärksamma på baksidan av flerårigt steroid missbruk. Där går en bitter bamse längs gatan fortfarande bärande på sin burk med Ryska piller. Likt Ricky Bruch har fysiken sedan länge försvunnet och kvar står bara en gammal sliten liten farbror med sina historier . Ingen vill dock lyssna på denna trakiska varelse när han gång på gång berättar om hur han lurade Draken med köttbullar eller den där gången han fångade häxan Hia-Hia. Detta är en tragisk bild av vårt samhälle och en stor känga mot våra sittande politiker.

Ovanför detta har han ritat sträck som för det otränade konst ögad kan framstå som helt random. Men jag vet med stor säkerhet att detta refererar till den vackra och bortglömda Bob Dylan låten "The sky is full of weird random stuff in different colors" som ligger på hans andra album the freewheelin Bob Dylan från 1963... Mej lurar du inte Isak, jag vet vilket Dylan fan du är.
Denna bild får fem konstbollar av fem möjliga och jag väntar med stor spänning på ditt nästa verk Isak, vilket jag gissar kommer vara din tolkning på slut scenen i serien Tre kronor eller kanske Mona Lisa på svampar

1 kommentar:

Anders sa...

Hahahaha jag dör! Så jävla roligt!