söndag, oktober 02, 2011

Laser träning 2011

Fick frågan om jag kunde lägga upp hur jag tränar efter det alldeles för långa inlägget om kost.
Så här får ni en snabb igenom gång hur min träning ser ut just nu. Jag vill dock påminna er om att jag har en knäskada som tvingar mig minska på tex löpning och annan konditions träning vilket annars hade tagit upp mer av tränings tiden.

Fokus 2011 har varit på att helt enkelt bli starkare utan att bli stor, har tidigare mest kört med kettlebells och även om det är bra träning finns det väldigt mycket man inte kan göra med dom ryska kullorna. Började i början av året köra mer och mer olympiska lyft med skivstång och inget bygger explosivitet som det vill jag lova. I april slet jag av ett korsband i högra knät vilket gjorde att jag blev tvungen hitta något som tränar hela kroppen men inte anstränger knäleden så mycket.
Hittade snabbt den informationen jag sökte och lösningen var enkel men träningen mindre enkel.

Först ut var ringarna
Gymnast träning fick det helt enkelt bli och detta gjorde att jag bara var borta från träning i 2 dagar innan jag kunde ösa på igen utan att störa knät. Romerska ringar fästes i min pull up stång och även om jag gjort pull ups och chins i den i nästan 2 år blev jag väldigt förvånad hur mycket tyngre allt blev i ringarna.
Dips i ringarna visade sig vara nästan omöjlig i början och först då insåg jag hur svag man var i magpartiet vid sådana övningar. Nästa grej byggde Pappa på en lunch rast och har helt tagit över min press och magträning.

Sen dök barren upp, här ett försök till en v-sit som snart sitter (måste högre och räta lite mer på benen bara)
Paralettes som det kallas är helt enkelt ett träningsredskap för gymnaster innan man går vidare till den höga barren. Eftersom den är låg och lätt att flytta blir den mycket säkrare. Men låt dig inte luras den är fortfarande mycket svår. Första dagen klarade jag inte ens hålla en L-sit i 5 sekunder innan allt darrade och jag föll platt ner på golvet, nu klarar jag utan problem hålla benen raka i 20 sekunder och en v-sit börjar närma sig med storm steg. Alla övningar du gör i barren går sedan göra svårare genom att gå vidare till ringarna. En L-sit i ringarna dräper magen inom 10 sekunder och nårga dips eller pull ups med benen i samma position är inte direkt bra för egot.
Finns flera hundra olika övningar i båda redskapen och jag rekommenderar alla att söka på youtube om ni är intresserade eftersom jag inte kan ta upp allt här.Orden "ring training" eller "paralettess" kommer du långt på.
Men något alla övningar har gemensamt är att dom inte sliter så mycket på dig, alla övningar är "hög spänning" och i princip ingen mjölksyra om du nu inte vill, du kan utan problem fixa ett riktigt bra pass på 20 minuter och även ett längre pass kommer inte dräpa dig dagen efter vilket vissa tunga pass med stänger kan göra, bonus är även att du övar smidighet och flexibilitet samtidigt...vilket jag saknar !!!

Men jag lägger upp träningen så här.
En dag med fokus på "drag rörelser" dvs pull-ups, chins och några grejer där du hänger i ringarna och drar dig upp i olika vinklar. Försöker lägga på plankan eller L-sit i alla övningar för att krossa magen.

Dag två är mer fokus på "press rörelser" och här blir det dips, armhävningar och annat. Allt dock gjort i ringar och barren vilket tar en hel del på magen även det.

Båda dessa dagar håller jag repsen till ungefär 5 sty om man bortser från enklare övningar som man kan klämma ur något mer som tex armhävningarna. Statiska övningar som front lever, back lever, plankan och L-sit försöker jag bara hålla så länge jag kan... vilket ofta inte blir länge. Alla övningar kan lätt göras svårare med en viktväst men om jag ska vara helt ärlig lär det dröja innan den lär behövas eftersom jag inte ens fixar hälften av övningarna jag vill. Muscle up och handstand pushups ligger på listan över grejer som inte sitter än.

Dag tre fokuserar jag på mina stackar ben och här är den ganska basic grejer med olika böj med stång eller viktväst.

Jag kan ju självklart inte alltid köra så här eftersom mina andra träningar ibland lämnar mig helt färdig och sämst.
Så här ser dock en perfekt vecka ut

Måndag: Drag rörelser på morgonen och boxning träning på kvällen

Tisdag: Ett pass boxning och  ett eller två pass Thaiboxning beroende på hur jävla slut jag är.

Onsdag: Ett kort pass press rörelser och gråta i duschen i fosterställning

Torsdag: Ett pass boxning och ett pass Thaiboxning

Fredag: Om jag orkar så ben annars dansgolv och rom/cola

Lördag: Vila och ångest...ångest bränner fett

Söndag: Pressrörelser och söndags ångest

Försöker även rehab träna mitt dålig ben så mycket jag kan med enklare balans övningar och olika gummibands övningar (gäsp)


Som sagt kolla youtube för att se övningarna jag pratar om och ja bilderna är svartvita för jag är så jävla blek... men jag är ändå ganska nöjd över dagsformen !!!

Träna hårt mina vänner Laser out !!!

1 kommentar:

Björn sa...

Damn, har massa frågor men har inte tid. Nu när du har bemästrat kroppens tänjingsgräns, så är det dags att kontrollera ansiktet lite, jag rekommenderar trollface medans man pushar: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/archive/7/73/20110128203738!Trollface.png