måndag, september 12, 2011

Onödigt lång inlägg !

Ok tanken var att detta bara skulle vara ett mail till min kära bror som numera bor i Solna men efter lite tanke har jag bestämt mig för att lägga det här. Nedan följer en beskrivning på hur du kan äta om du tränar HÅÅÅÅRT !
Skippa detta inlägg om du väntar dig humor och våld

Att gå ner i vikt är egentligen inte så svårt om man ser det till vad du ska äta, det finns en miljard olika sätt och alla bygger på att du helt enkelt ska äta mindre kalorier än du gör av med, det är helt enkelt så viktnedgång funkar.Det gäller bara hitta något som passar din smak och din schema. Problemet blir att jag tränar ibland 2 pass per dag och detta kräver att jag är väldigt noga med vad jag stoppar i truten om jag ska orka men ändå hålla mig på låg vikt vilket min idrott kräver.
Det finns verkligen väldigt lite som är vetenskap med kost och varje år kommer ny forskning som gör att folk ändrar vad dom äter. Det viktigaste att förstå är att det finns ingen mall som passar alla, ditt liv ser inte ut som alla andras och du kanske helt enkelt inte gillar den maten jag föreslår, vissa människor reagerar olika på olika livsmedel och medans du kanske tror att jag kan äta vad jag vill eftersom jag tränar så mycket är sanningen att jag knappt kan titta på Pasta,bröd eller för fet mat innan jag får ölmage.

Jag har provat ALLT inom kost... och min slutsatts vad som funkar för mig har egentligen inget namn men det är i princip vad dom stora tränings och kost gurus rekommenderar.
Grunden är desamma för alla (Paleo,precision nutrition, Zone osv)det ända dom bråkar om är vilka och hur mycket kolhydrater man ska äta.vilket jag lämmar till er själva.

Men här kommer den... The LASER diet of doom

Allt du äter ska baseras runt stenålders/paleo kosten dvs Kött,fisk,fågel,ägg,nötter,bär,frukt och grönsaker.
det du ska skippa är i princip... ALLT !!!

Inga bönor,pasta,bröd,mjöl,mjölk,socker eller spannmål dvs havre,vete och annat som vi odlar fram.
Varför får ni googla fram men jag kan intyga att när du sköter detta till punkt mår du och ser bättre ut än du trodde vara möjligt.

Låter det tufft ?
Jo ganska så men man äter faktiskt jävligt gott och har hela tiden energi att träna, det här är dock bara grunden och när man nått en nivå på ungefär 10 % kropps fett kan man enkelt lägga till tex ris eller potatis som en energi källa. Sysslar man med långvarig träning som tex löpning eller cykling kan man även fuska med pasta eftersom det ställer hårda krav på kroppen.
Hur fan vet jag när jag ligger på 10 %?
Svårt säga om du inte mäter exakt men synliga magruter och en fettfri rygg dvs att du inte har så mycket att greppa där bak (killar tror alltid dom är i form men är ofta väldigt feta just där)
Och kom nu inte och säg att du behöver pasta och annat när du bara tränar 1 timma per dag... för det gör du inte alls !!
Är det här en lågkolhydrat kost ?
Nja egentligen inte eftersom du äter mycket grönsaker och bär vilket innehåller en heldel kolhydrater, det är dock en lågkolhydrat kost ur svenska mått mätt men långt ifrån en keto diet vilket är väldigt svårt att idrotta på.

Blir jag trött av denna kost i början?
Är du inkörd på bröd,pasta och framför allt socker kommer det kännas ganska jobbigt i början men ganska snart kommer du må som en prins och helt enkelt inte vara sugen på onyttigheter. Dock har alla en dålig dag och visst kan du i början kanske måsta lägga till en del sånt som du ska undvika tex lite pasta eller en gröt. Ge dock ALLTID fan i socker... seriöst står det socker nånstans på etiketten så äter du inte det, socker e fan som knark.

Kosttillskott ?
Finns ett ton med riktigt bra grejer som funkar men inget som är krav. Dock rekommenderar jag alla att ha en multivitamin hemma och en jävla massa omega-3 (fiskolja). Jag använder själv protein tillskott när jag inte hinner laga mat (behövs inte annars eftersom kosten är vääääääldigt protein rik) och ett pre-workout pulver när jag är trött...

Ok här kommer en typisk vardag för mig.

Frukost:
Kött,grönsaker,nötter,bär och kaffe !!!
Tex köttfärs eller en stek med lite paprika och en näve valnötter. Avsluta med en skål med frusna blåbär/hallon och lite kaffe.
Detta är en grej som vissa rekommenderar starkt och efter att ha provat det måste jag säga att det kickar ass.

Mellanmål:
En näve med rökt kalkon(typ det du har på smörgåsen) och en frukt.
alternativt en protein shake och en frukt.

Lunch: Lax med grönsaker och frukt... och kaffe

Mellanmål innan träning/Middag :
Hinner jag inte äta middag blir det ofta en protein shake här och en banan.
Hinner du istället äta middag satsa på saker som inte innehåller allt för mycket fiber och lite fett eftersom detta lätt kan bli jobbigt på träningen.
Ofta blir det en kyckling wok med ägg och grönsaker för mig då (kanske slänger upp en video sen hur jag gör )

Mat efter träning: Här kan det ibland bli lite ris och kyckling men lägger aldrig på kolhydrater om jag inte känner mig helt "tom" annars kyckling, grönsaker och avslutar med frusna bär igen... fan va gott

kvällsmål: En näve hamburgerkött, sockerärtor och nötter alternativt ett gäng hårdkokta ägg och grönsaker... eller protein shake med jordnötssmör om jag är lat


Det där var alltså min perfekta dag... äter jag så där VARJE dag?
Nej ibland får jag svårt hålla det men i princip alla vardagar klarar jag hålla det utan problem. Blir detta för tufft är det bara lägga till tex ris vid några av måltiderna.

Denna kost är grym och gör att jag kan träna när jag vill och hålla en riktigt bra vikt året om.
Dock är den kanske inte billigast...

Om du har åsikter på detta upplägg... låt bli !!!
Detta funkar bra för mig och skulle det inte funka för dig så håll dina åsikter för dig själv eftersom du troligtvis är blek och smått sämst.
Ni andra äta väl och må bäst
Laser out !!!


5 kommentarer:

Sarah sa...

Tycker inte alls att det låter tufft. För har man ett mål så är det bara att bita i hop. Sen är det ju frågan vad du har som mål och vad du har för ämnesomsättning. Men det går inte att äta för mycket av nån råvara och tro du ska ner i vikt för i slutändan så är det enkelt plus och minus som gäller. Tycker det är så intressant att läsa om alla LCHF'are som undrar varför de inte går ner i vikt och trycker 3500kcal/dag...

Din kost är beprövad och funkar, så kör på! Fick lite tips som jag ska ta tillvara på. Speciellt nu då motivationen tryter och jag ser kanelbullar och äppelpajer överallt.

Björn sa...

"och alla bygger på att du helt enkelt ska äta mindre kalorier än du gör av med" Är egentligen helt felaktig. Vår kropp är en komplex maskin, att definera ett sätt ät mäta energi som "kalori" är att göra sig själv en björntjänst. Faktum är att hur kroppen reagerar på stärkelse och socker, är väldigt annorlunda än hur kroppen reagerar på kött och grönsaker. De flesta sockerarter vi äter idag (förutom glucose) blir omvandlad till energi i LEVERN medans många naturliga kalorier kan varenda cell i kroppen ta upp. Så, din diet är helt rätt men förstå bara att det inte är bara för du äter mindre kalorier, det är för du äter rätt kalorier.

Alla borde läsa den här boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411899

Och se den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM


Fler sånna här inlägg, väldigt intressant läsning :)

Erik Marklund sa...

Håller helt med dig Björn... men för att göra det enkelt säger man så. Jag tex kan i princip inte röra snabba kolhydrater innan jag går upp i vikt och reagerar väldigt bra på tex kött.

Erik Marklund sa...

Hela Paleo grejen bygger mycket på det han pratar om

skellmob sa...

Grymt bra inlägg Erik.

Ser också gärna mer av dessa inlägg mellan varven, eller varför inte hur ditt träningsschema ser ut? Eller recept/lista för en typisk matvecka för dig.