torsdag, mars 11, 2010

Må du brinna Dr Tabata

Hur kan något så enkelt vara så svårt?
Hur kan något som bara tar 4 min få vilken tuffing som helst att darra av skräck?

Bakgrund: Under slutet av 90-talet uppfann en ond japansk Dr ett system att träna kondis i intervaller. Inget konstigt med det kan man tycka, men denna gubb jävel krävde att övningarna skulle göras med FULL fräs dvs att om du löper ska du löpa i backe och ALLT vad kroppen förmår under 20 sek och sedan vila 10 sek under en total tid av 4 min... Detta kanske inte låter så dödligt men senare fick kettlebell och crossfit samhället nys om denna intervall och märke snabbt att man kan tappa vikt effektivt och att detta var att föredra för atleter som inte hade tid att ge sej ut på långa löprundor. Snabbt därefter hakade fight folket på trenden.

Vi pratar alltså om 4 fjuttiga minuter av ditt liv...
eller som crossfit kallar det "4 Min to freedom" vilket ganska bra beskriver denna hemska intervall. Övningarna ska vara något där kroppen jobbar väldigt hårt tex, baklöpning, Burpees, frivändningar eller allt du kan komma på där du kan köra fullt ös. Vad som är hela grejen är just det där med att ge allt du har,vilket innebär att denna intervall ALDRIG bli lättare... Du ökar bara takten ju bättre form du är i.

När jag skriver detta är jag på väg att köra en sådan intervall och jag är seriöst nervös.

EDIT: Körde fyra tabata med klubben och bara en person kräktes, gott betyg alltså

Inga kommentarer: